vineri, 8 februarie 2013

1 Cele treisprezece motive de Jay Asher - recenzie

Nu poți opri viitorul
Nu te poți întoarce în trecut
Poți afla secretul doar
... apăsând "Play".

În ultimele săptămâni de viață, Hannah Baker, o adolescentă aparent normală, înregistrează treisprezece casete care cuprind treisprezece povești. În fiecare poveste sunt descrise cu lux de amănunte câteva persoane din viața lui Hannah.. și anume persoanele care au dezamăgit-o și au determinat-o să recurgă la sinucidere pentru a scăpa de povara vieții. Însă casetele vin cu o anumită regulă, și anume că după ce primul care primește casetele trebuie să le trimită urgent următorului de pe listă. Cu rândul, cei de pe listă sunt distruși în urma ascultării casetelor. Dar nu le pare rău, nimănui nu-i pare.
Și astfel ajung casetele la Clay Jensen, personajul principal al acestui roman care fură un walkman de la un prieten și începe să le asculte. Stă cu sufletul la gură și își așteaptă rândul. Dar el chiar a ținut la Hannah, poate a fost singurul. A încercat să se apropie de ea, ei lucrând la un cinema împreună, însă cel mai mult au făcut-o la o petrecere, atunci când Hannah și-a luat inima în dinți și l-a sărutat. După ceva timp, fetei i-au venit în minte numeroasele dezamăgiri legate de subiectul dragoste, așa că i-a spus să se oprească, iar după nici măcar n-a mai vrut să-l privească în ochi. Înafară de aceste dezamăgiri, Hannah a fost trădată și de așa zice prietene, care o foloseau sau pur și simplu o lăsau baltă. Însă toate aceste zvonuri și în general reputația Hannei au apărut de la o listă stupidă de la începutul liceului.
După o ultimă petrece la care a luat parte, simțea că nu-ți mai găsește locul, nici măcar pe străzile pustii ale orașului, așa că a luat niște pastile pentru a se sinucide. Însă.. acest lucru nu s-ar fi întâmplat dacă unii n-ar fi luat unele decizii aparent neimportante. Spre exemplu dacă Clay i-ar fi mărturisit Hannei că ține la ea, sau dacă domnul Porters i-ar fi dat un sfat mai bun.

Opinia mea-
La început cartea mi s-a părut plictisitoare, însă cu timpul am început s-o înțeleg pe Hannah și pe cei din jurul ei. Autorul a descris perfect situația din zilele de astăzi - dacă nu ești ca ei nu te tratează în ultimul hal, dar mai întâi trebuie să profite de tine. Dar cu timpul, a început să-mi placă.
Nu pot zice că este o carte extraordinară, chiar dacă abordează o idee originală.

Scor-
/5